Skipperstua (2-åringene)

Barna på Skipperstua øver på å vente på tur og det å dele med hverandre. Vi voksne veileder og støtter barna i lek og samspill. Vi vektlegger betydningen av faste rutiner og forberede barna ved overganger.

Vi gir positiv oppmerksomhet til det vi ønsker at barna skal gjøre, tilrettelegger for god relasjonsbygging og har fokus på å være gode rollemodeller. I leken skal vi være støttende og lekende voksne som hjelper barna til å skape gode relasjoner og vennskap.

Tumleleken er viktig for 2-åringen. Her veksles det mellom orden og kaos, fra det å sitte stille til og løpe rundt, opp og ned. Ofte har de mangel på retning, enkel struktur og uten bestemte mål. Vi ser derfor viktigheten av å ha mye gulvplass på avdelingen. Barnehagen har gode arenaer for vekslingen mellom fysisk aktivitet og hvile. Dette er en viktig del av 2-åringens hverdag.

Barna leker nå både symbollek og begynnende rollelek. Vi varierer derfor stadig det fysiske miljøet på avdelingen, med kjøkkenkrok, dukker og dukkeutstyr, doktorutstyr og rekvisitter og kostymer. Ettersom leken endrer seg, endrer vi også innhold i miljøet. Slik får barna medvirket. Vi har ulike typer byggematerialer tilgjengelig for barna, siden konstruksjonslek ofte er av interesse hele året på skipperstua.

Vi velger ofte å bruke eventyr som sjanger for språkstimulering fordi tekststrukturen er enkel, og dermed mer tilgjengelig for målgruppen. Eventyrene er godt egnet til å dikte videre på og gir inspirasjon til rollelek.